onsdag, februari 13

EN LISTA

1. Hur gammal är du? Imorgon är jag 19 år och 10 månader. Snart 20.
2. Hur gammal känner du dig? Jag känner mig nog som jag är. Tror inte jag kommer känns mig som 30 när jag blir det dock. Jag kommer nog stanna vid 25 typ. Vill inte riktigt växa upp.
3. Vad har du gjort idag? Jobbat. Åt frukost med tjejerna och tog dom till skolan.
4. Vilken film såg du senast? Crazy Stupid Love. Ryan Gosling<3
5. Sommar, höst, vinter eller vår, vilket föredrar du? Varför? Sommar och höst definitivt utan tvekan. Sommaren för att det är ljust (är dock inget fan av för hög värme) och hösten för att den är finast. Våren gillar jag egentligen, men jag är jätteallergisk mot pollen så vårarna brukar mest bara vara jobbiga för mig. Vintern säger ju sig självt.
6. Är du besatt av någonting? Grönt te.
7. Beskriv platsen du befinner dig på just nu! Jag sitter inne på mitt rum här i huset i London. Det är jättestökigt fast jag städade för bara någon dag sen och båda mina resväskor ligger på golvet och väntar på att bli packade (redan) tills nästa gång jag åker hem till Åland.
8. Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig!
  • Det svåraste som finns är att hålla ordning. Jag är så oredig att det inte finns. Även fast jag FÖRSÖKER så går det inte. 
  • Jag har så himla många planer och så många saker jag vill göra i mitt liv och jag ändrar mig stup i kvarten, gällande det mesta. Var jag vill bo, vart jag vill resa, vad jag vill jobba med, hur jag vill se ut. Allting. Så man får ta allt mitt svamlande om mina framtidsplaner med en nypa salt, för en timme senare ser det förmodligen helt annorlunda ut. 
  • Jag vet sällan vad mina favoritlåtar handlar om. När jag lyssnar på musik så struntar jag totalt i texten, jag hör den knappt ens. Jag är en melodimänniska och så är det. Därför lyssnar jag en del på typ utlandsmusik och franskt och sånt, det spelar ingen roll att jag inte förstår vad dom sjunger, jag hör helheten, inte texten.  
9. När vaknade du idag? Första gången vaknade jag 06.04 och sen vaknade jag igen 06.34 och så steg jag upp.
10. Vilken är din favorithögtid? Halloween och nyår. Älskar halloween så himla mycket, har så sjukt mycket halloweengrejer hemma på Åland. Jag har alltså lika mycket halloweenpynt som folk har julpynt annars. Om inte mer. Nyår älskar jag för att det är just nyår. Jätteklischigt jag vet, men nytt år nya möjligheter.


11. Om du fick beskriva en perfekt dag, hur skulle den vara då? Okej vi kan utgå från min kommande tjugoårsdag. Jag vaknar upp tidigt i en för mig ny stad (Paris) och beger mig ut i min favoritklänning för att äta caféfrukost. Solen skiner och det är 15 grader varmt och jag behöver bara ha på mig en tunn jacka högst. Jag strosar runt längst gatorna och äter en chokladkaka på ett annat café, tittar på väskor som är alldeles för dyra för mig och tar bilder på den fantastiska arkitekturen. Mot kvällen äter jag middag på någon fin-men-inte-för-fin restaurang och bara njuter av att upptäcka något nytt. Typ så. Kanske.


12. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Är rätt så nöjd med London, bara det ville bli lite varmare. Just nu skulle jag vilja befinna mig någonstans där det är 12 grader på kvällarna.
13. Nämn en plats i världen du aldrig vill återvända till igen! Jag har nog inget ställe jag aboslut inte vill återvända till. Jag kommer nog inte återvända till så många av de ställen jag vart till, men jag har inget emot dom liksom.
14. Hur vill du tillbringa din pension? Dricka te med mina vänner varje dag och äta chokladkakor. Och klappa på mina katter och bli ännu äldre tillsammans med någon.
15. Vad lyssnar du på just nu? Denhär.
16. Har du någon gång brutit ett ben? Nej det har jag inte. Jag har alltid varit så rädd för att slå mig/skada mig och därav alltid varit jätteförsiktig. Jag har fått sprickor i foten två gånger dock.
17. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kylskåp? Grönt te, havregryn, ägg, tomat och mozzarella.
18. Vad är du på för humör just nu? Är rätt så neutral. Skulle nog vara på bättre humör om det inte var bara två grader utomhus. Imorgon lovar dom redan lite varmare.
19. Vilka världsdelar har du varit i? Europa och sen har jag varit till den asiatiska delen av Turkiet, räknas det som att jag varit till Asien då? Äh vi säger Europa. Bara Europa. Jag älskar Europa.



20. Snarkar du? Det hoppas jag verkligen inte. Jag klagar alltid på folk som snarkar, för jag kan verkligen inte somna om någon i samma rum snarkar.
21. Vilka yrken har du provat på? Kyrkguide (jag skulle svara på de frågor som turister hade i en kyrka en sommar, jag fick en fråga på hela sommaren och jag kunde tyvärr inte svara på om kristallkronan i taket var nypolerad), barnledare, glassförsäljare, kassabiträde, au pair.
22. Hur går du helst klädd? Klänning eller tröja + kjol.




23. Vilket stjärntecken är du född i? Väduren. Jag är nog en ganska typisk vädur. Målmedveten, tävlingsinriktad och ganska egoistisk.
24. Vilket är ditt favoritgodis? Jag gillar inte godis. Utom choklad.
25. Vad sa du senast? "Hejdååå vi ses efter skolan"
26. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Språk. Har jättelätt för språk och fick alltid höga betyg i engelska och tyska.
27. Vilken är din favoritaffär? Jag älskar älskar älskar Topshop. Skulle kunna bo där. River Island tycker jag också bra om.
28. Vad har du i dina fickor? Nycklar, oystercard och iPod.
29. Vad köpte du senast? Det var nog igår när jag köpte ny plånbok och taxklackar.



30. Hur många gånger har du flyttat? Först flyttade jag från Esbo på finska fastlandet till Lemland Åland när jag var sex år. Sen byggde vi hus och så flyttade vi dit. Sen flyttade jag till en lägenhet i Lemland igen för att ett halvår senare flytta till Mariehamn. Efter några år där köpte mamma lägenhet i Jomala och då flyttade vi dit. Och sen flyttade jag ju till London. Så vad blir det, sex gånger. Sex gånger har jag flyttat!
31. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du vilja ha med? Åh men denhär frågan är ju så tråkig. Kniv, kompis och telefon kanske.
32. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Morgonmänniska utan tvekan. Vaknar sällan efter åtta på morgnarna och är redo att lägga mig lite efter sju på kvällen i värsta fall.
33. Senaste filmen du såg på bio? Oj det var fruktansvärt länge sen. Tror det var dendär Twilightfilmen. Och nej, inte sen senaste utan den innan.
34. Har du blivit sydd någon gång? Nej. Jag refererar till fråga nummer 16. Är för försiktig för att skada mig ordentligt.
35. Vad åt du till frukost? En skål med mjölk och Special K och en skink- och äggsmörgås. Och en kopp te.
36. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? Jag skulle snart fylla tio. Jag gick i trean i lågstadiet och lekte väl hästar på rasterna med mina kompisar typ. Det var sånt vi gjorde.
37. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Det är nog mamma som i smyg hade planerat en Parisresa över min födelsedag åt mig. Sen kom jag ju på idéen att åka själv så då var hon ju tvungen att berätta om hennes planer. Men nu ska vi åka, mamma och jag.
38. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? Den har jag alldeles brevid mig. Det händer lite nu och då att jag vaknar mitt i natten och då tittar jag alltid hur mycket klockan är.
39. Vad var det sista du åt? En liten bit chokladkaka. SÅ GOTT.
40. Är du blyg? Ja och nej. För det mesta är jag nog inte det, men ibland så.
41. Vad heter du i andranamn? Janina.
42. Har du varit med om en bilolycka? Nej. En gång krockade jag nästan i ett rådjur.
43. Vilken är den roligaste träningsformen? Springa!! På löpband alltså. Jag är så allergisk under våren/sommaren att ja aldrig lärt mig att springa utomhus. Jag älskar löpband, det är det bästa som finns.
44. Har du några husdjur? Japp. En hund som heter Wilma och fem katter. Älskar djur.



45. Vill du gifta dig? Ja.
46. Var växte dina föräldrar upp? Mamma i Lemland Åland och pappa i Helsingfors.
47. Har du någon gång ringt polisen? En gång. Eller det var egentligen inte jag som ringde, men jag var med liksom. Det var en vinternatt och jag och två vänner hade varit till Arken en sväng men bestämde oss för att åka hem lite tidigare. Vi började köra hemåt och när vi körde förbi Holmbergs och gamla Feja så såg vi någon som låg på marken utanför. Vi ringde polisen och dom bad oss att gå fram och försöka få kontakt med mannen. Först fick vi ingen reaktion men sedan vaknade han och blev arg på oss. Så mycket för lite vänlighet och omtanke.
48. Har du svenskt ursprung? Nej. Pappa är från Helsingfors och mamma är från Åland.
49. Har du, eller har haft, något smeknamn? Jaaa gud ja hur många som helst. Manda, Mandis, Mandibularis, Manni. And the list goes on.
50. Vilka är dina största svagheter? Mitt humör. Jag kan bli jättesur för minsta lilla. Som tur är går det över lika fort som det kommer, och det bästa är att bara inte låtsas om det då längre. Påpekar någon min lilla dipp bryter det lös igen så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar